Japon Sinemasında Propaganda ve Sansür

0
17

Japon Sinemasında Propaganda ve Sansür

1990’ların Japon sinemasında sessiz ve sesli film karşıtlığı zamanla yerini yetersiz sermaye ve kültürel zorunluluklar sebebiyle yıllarca sürecek savaş öncesi ve sonrası filmler döneminde bırakmıştır.

Savaş yıllarının politik ve militarist anlayışı çerçevesinde faşist ideolojiyi besleyen “Japon milliyetçiliğini körükleyen” filmlere ev sahipliği yapmıştır. Savaş sonrası dönemde ise toplumsal reformlar ve sanatta yapılan düzenlemeler akabinde oluşan özgür ortamdan yararlanarak daha demokratik, bireye yönelen filmler çekilmiştir.

1939 yılında getirilen Film Kanunu ile bireyin zevklerine yönelen aşk, cinsellik gibi konulara yasaklama getirilirken; orduyu öven Japon hükümetinin politikalarını destekleyen filmlerin yapımı desteklenmiştir. Bu yasa ile getirilen yasaklamalar savaş sonrasında 1946 yılında Amerika işgal kuvvetlerinin diretmeleriyle imzalanan yeni anlaşmalar kapsamında çıkan Film Kanunu ile sona ermiştir. Japonya’nın feodal dönemini öven unsurlara, geleneksel kültür öğelerini anımsatacak simgeler, samuraylar ve kılıçların kullanımına yasaklar getirilmiştir. Yine daha önce yasaklanan cinsellik, aşk, öpüşme ve bireysel zevklere yönelen temalara yeniden serbestlik getirilmiştir.

Japon Sinemasında Propaganda ve Sansür

Ve savaş sonrası dönemde “savaşı sona erdiren atom bombalarının” izlerini taşıyan filmlere yer verilmiştir. Bu filmler arasında “Ateş Böceklerinin Mezarı”, “Yalın Ayak Gen” gibi başyapıt anime filmlerine de yer verilmiştir.

Savaş öncesi dönemde “yayılmacı politika” amacıyla Çin, Kore, Singapur ve Tayvan gibi ülkelerde propaganda filmleri çekip göstermişlerdir. 1938 yılında Çin’de işgal edilen Mançurya’da gösterilen “Shina no Yoru” (Çin Geceleri) filminde Çinli bir savaş yetimiyle aşk yaşayan Japon deniz subayının kahramanlıkları konu edinmiştir.

Savaş sonrası dönemde ise Kenji Mizoguchi’nin, şehvet düşkünlüğünü ifade eden “Saikaku Ichidai Onna”; Yasujiro Ozu’nun gündelik hayata yönelen geleneksel temalı “Banshun”; Naruse’nin “Ani İmoto” filmi öne çıkan çalışmalardır.

Önceki İçerikHayata Yeniden Başlamak: “Hal”
Sonraki İçerikJapon Mitleri: “10 Kami ve Efsaneleri”
20 Mart 1991 ‘de Yomra ‘da doğdu. 2010’da Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümünden Haziran 2014’de mezun oldu. Marmara Üniversitesi Sinema bölümünde Yüksek Lisans yaptı. * Haziran 2013'te, T.C. Dış İşleri Bakanlığı destekli yönetmenliğini Gökhan Yorgancıgil'in yaptığı Afrika ve Osmanlı filminde yapımcı asistanı olarak görev aldı. * Aralık 2015'te, Japon kültürü ve sanatı üzerine yayın yapan Japon Sineması Platformu'nu kurdu. * Ocak 2016'da Japon Sinema Dergisi'ni yayınlamaya başladı. (YATTAA DERGİSİ) *Ağustos 2016'da Japon Müziği Dergisi'ni yayınlamaya başladı. (SONATA DERGİSİ) * Ağustos 2016'da Japon Medya şirketi Crypton Future Media ile "VOCALOİD DÜNYASI VE HATSUNE MİKU" kataloğu çalışması için işbirliği yaptı. * Aralık 2016'da, Japon Yayınları'ndan kollektif yazar ekibiyle "BAŞLANGICINDAN GÜNÜMÜZE JAPON SİNEMASI" kitabını çıkardı. * Ekim 2017'de, Japon Yayınları'ndan kollektif yazar ekibiyle "TEZUKA'DAN MİYAZAKİYE ANİME VE MANGA" kitabını çıkardı.

CEVAP VER

Yorumunuzu giriniz
Adınızı buraya giriniz