Hiçbir Animesi Üzmeyen 5 Anime Yönetmeni

0
53

Hiçbir Animesi Üzmeyen 5 YönetmenBir şeyin “en iyi” olarak tanımlanması beni rahatsız eder; bu nedenle “enler” listesi oluştururken yanına “iyi” kavramının gelmemesine özen gösterenlerdenim. Komik, kötü, romantik, aksiyonlu vb gibi kelimeler “en”in hemen ardına kolayca gelebilir, onda sorun yok mesela. Fakat“iyi” kelimesi birçok açıdan değerlendirmeyi gerekli kıldığından ve bu birçok açıda da fazla öznel kalınacağından sizlere “en iyi anime yönetmenleri” listesi yerine “hiçbir animesi üzmeyen 5 anime yönetmeni” listesini hazırlamayı tercih ettim.

Bu liste 5 kişiden oluşmak zorunda olduğundan adını listede geçiremediğim ve yapımlarına hayran olduğum isimleri hemen şuracıkta anmak isterim:
  • Hiroyuki Seshita (Aijin),
  • Katsuhiro Otomo (Akira, Steam Boy),
  • Hiroshi Nagahama (Akuno Hana, Detroit Metal City, Mushishi),
  • Morio Asaka (Cardcaptor Sakura, Chihayafuru, Nana, Ore Monogatari!!, Gunslinger Girl),
  • Tatsuya Ishihara (Air, Clannad: After Story, Nichijou),
  • Yasuhiro Yoshiura (Eve noJikan, Sakasama no Patema, Pale Cocoon),
  • Yoichi Fujita (Gintama, Osomatsu-san),
  • Hiroyuki Kitakubo (Golden Boy, Roujin Z),
  • Takahiro Oomori (Baccano!, Hotarubino Mori e, Kuragehime),
  • Masaaki Yuasa (Kaiba,Mind Game, Ping Pong the Animation, Yojouhan Shinwa Taikei, Yoruwa Mijikashi Arukeyo Otome),
  • Akiyuki Shinbou (3-gatsu no Lion, Bakemonogatari, Mahou Shoujo Madoka★Magica, Nisekoi, Zan Sayonara Zetsubou Sensei),
  • Mamoru Hosoda (BakemononoKo, Mirai no Mirai, Ookami Kodomono Ameto Yuki, Tokiwo Kakeru Shoujo),
  • Naoko Yamada (Koeno Katachi, Tamako Love Story),
  • Katsuyuki Motohiro(Psycho-Pass, FLCL Alternative, FLCL Progressive),
  • Junichi Satou (Amanchu!, Aria The Animation, Bishoujo Senshi Sailor Moon, Princess Tutu),
  • Hiroshi Hamasaki (Orange, Shigurui, Steins;Gate, Texhnolyze),
  • Sunao Katabuchi(Black Lagoon, Kono Sekaino Katasumini, Arete Hime),
  • Masayuki Kojima (Made in Abyss, Monster),
  • Satoshi Nishimura (HajimenoIppo, Trigun),
  • Nobutaka Nishizawa (GingaTetsudou 999, Slam Dunk),
  • Ei Aoki (Fate/Zero, Kara no Kyoukai, Hourou Musuko), MamoruOshii(Koukaku Kidoutai,Tenshi no Tamago),
  • Mamoru Kanbe (Elfen Lied, Yakusokuno Neverland),
  • Ayumu Watanabe (Uchuu Kyoudai),
  • Takaharu Ozaki (Shoujo Shuumatsu Ryokou),
  • Yutaka Izubuchi (Uchuu Senkan Yamato 2199),
  • Mahiro Maeda (Gankutsuou),
  • Tomokazu Tokoro(Haibane Renmei, Hellsing Ultimate).

Bu isimlerin de hiçbir animesi üzmez ve fakat parantez içerisinde belirttiğim animeleri ise en az ikişer kez izlenecek kadar lezizdir. Eminim ki hem yukarıda hem aşağıda isimleri geçmeyen ve benim henüz yapımlarını izleme şansını elde edemediğim çok değerli isimler de mevcut. Lütfen siz de bildiğiniz bu isimleri bizlerle paylaşır mısınız?

Hiçbir Animesi Üzmeyen 5 Yönetmen

Satoshi Kon

Psikolojik gerilim denildiğinde akla ilk gelen anime yönetmeni Satoshi Kon’dur. Kon’un tüm filmlerini sanıyorum en az on kez izlemişimdir. Kon’un kurguları o kadar sağlamdır ki, on kez izleseniz bile ilk kez izliyormuşsunuz gibi efekt yapar. 24 Ağustos 2010’da, 47 yaşında kaybettiğimiz ve bugün yaşasaydı Hollywood’un en büyük ilham kaynağı olmaya devam edecek olan yönetmen Satoshi Kon, kariyerine Young Magazine’de manga sanatçısı ve editör olarak başladı. Hemen ardından Memories animesinde yer alan Magnetic Rose’un (benim de o serideki favorim) senaryo yazarlığını ve storyboard’unu üstlendi. Bu arada Kon, sadece animeler için hikaye ya da senaryo yazmadı; başarılı isim, pek çok Japon filminin de gerek hikayesini gerek senaryosunu üstlendi. Bunlardan biri de 1991 yapımlı korku ve komedi filmi olan Warudo Apatomento Hora’dır.

1997 yılına kadar Kon; manga, hikaye ve senaryo yazımı ile ilgilendi. 1997’de ilk uzun metraj filmi Perfect Blue’yu tamamladı; film 28 Şubat 1998’de Japon sinemalarında gösterime girdi. İlk filminden son anime filmine kadar Madhouse ile çalışan Kon; Hashire Melos anime filminin layout ve key animasyonu ile ilgilendi. Master Keaton anime dizisinin storyboardunu oluşturdu, senaryosunu yazdı ve key animasyon ile bölüm yönetmenliğini üstlendi. Mobile Police Patlabor 2: The Movie’nin storyboard ve layoutunu hazırladı. Ödüllü mecha ve sci-fi anime filmi Roujin Z’nin layoutunu hazırladı, içerik akışını planladı ve ana animasyonlarını üretti. Kon’un favori animesi ise Astro Boy’du.

Kon, vefat etmeden önce yeni projesi Dreaming Machine üzerinde çalışıyordu. Yapım ajansı Madhouse sonrasında bu projeye devam etmek istese de Kon’suz olamayacağını dile getirip projeden vazgeçmişti.

Onun ismini gördüğünüz yapımların sayısı az, az olduğu kadar da değerlidir ve lütfen bir saniye bile tereddüt etmeden adının geçtiği her yapımı izlemeye çalışın ve Inception (Paprika) ve Black Swan (Perfect Blue) filmlerinin nereden ilham aldığına şahit olun.

Kon’un yapımlarını kendi içinde sıralayacak olsam; Perfect Blue, Paprika, SennenJoyuu, Ohayou (Ani*Kuri 15 projesinde yer alan 1 dakikalık kısa), Tokyo Godfathers ve Mousou Dairinin şeklinde sıralardım.

Hiçbir Animesi Üzmeyen 5 Yönetmen

Makoto Shinkai

Onun ismini hemen herkes Kimi no Nawa. ile duymuş olsa da Shinkai, bundan çok daha fazlası. Onun için yeni nesil Miyazaki demelerinin belli başlı nedenleri var: Hikaye anlatımı Miyazaki’ninkine çok benzer, onun gibi bilim kurguyu fantezi ile harmanlamakta ustadır ve çoğu zaman fantezi o kadar ön plana çıkar ki; izlediğinizin hangi kategoriye dahil olduğunu kestirmekte zorlanırsınız.

1999 yılında Tooi Sekai (OtherWorlds) ile kariyerine başlayan Shinaki, ComixWave’in desteği ile ilk bilimkurgusu Hoshi no Koe’ye (Voices of A Distant Star) can verdi. İlk uzun metraj filmi Kumono Mukou Yakusoku no Basho da bir bilimkurguydu ve kendisine gişede büyük bir başarı sağladı.

Shinkai’nin“İnsanlar rüya görüyorsa dünya da görüyordur” teması üzerine yoğunlaşıp dünyanın gördüğü rüyaları ‘paralel evrenler’ olarak tanımladığı bu filminden sonra yönetmen sıklıkla paralel evrenler temasını işlemeye başladı. Bunun yanı sıra Shinkai’nin her filminde trenler, sonsuz gökyüzü, detaylara boğan arka plan panelleri görürüz. Konojo to Kanojo no Neko; Shinkai’nin gerçek hayatına dayanır. Bu hikayedeki kedi Shinkai’nin ta kendisi olurken, ‘O’ olarak filmde kendisine yer bulan kadın da ayrıldığı kız arkadaşıdır. Ayrıca filmdeki kedi Chobi’yide, yine Shinkai seslendirmektedir.

Sevilen yapım, ef: A Tale of Memories animesinin storyboard’unuda çizen Shinkai’nin Kimi no Nawa.’dan sonra her yapımının peynir ekmek gibi gideceği kuşkusuz.

Shinkai’nin yapımlarını kendi içinde sıralayacak olsam; HoshiwoOuKodomo, Kimi no Nawa., Kotonoha no Niwa, Kumo no Mukou, Yakusoku no Basho, Hoshi no Koe, Kanojoto Kanojo no Neko, Dareka no Manazashi, Byousoku 5 Centimeter, Neko no Shuukai(Ani*Kuri 15 projesinde yer alan 1 dakikalık kısa), Tooi Sekai şeklinde sıralardım.

Hiçbir Animesi Üzmeyen 5 Yönetmen

Isao Takahata

Çocukluğumda TRT’de yayınlanan Heidi’nin (orijinal ismi: Alpsno Shoujo Heidi) yönetmeni olduğunu öğrendiğimde benim için başka bir anlam ifade etmeye başlayan Takahata, bu listede olmasaydı liste öksüz kalırdı.11 yaşında ve hayatın kendisi için hiç de kolay olmadığını anlatan Anne Shirley’in hikayesini konu alan Akageno Anne de Takahata’nın TRT’de yayınlanan bir diğer eseri idi. Evet, inanması güç ama bir zamanlar TRT rüya kanaldı. Takahata adı Miyazaki adının hep ardında kalmış olsa da Tahakata’nın Miyazaki’yi çokça etkilediği her daim söylenir; hatta Miyazaki en iyi arkadaşının ve ortağının en iyi rakibi olduğunu da belirtmiştir. (Miyazaki, hikaye anlatıcılığı ile bu listenin merkezinde yer alan isimdir; onu başka bir yerde aramayalım.) Takahata adı pek çok kişi için Hotaruno Haka’da parlamış ve Kaguya-himeno Monogatari ile zirve yapmıştır. Kaguya-himeno Monogatari’ye gelene kadar arada bir eseri daha vardır ki; insanı görselliğiyle, hikayesinin sakinliğiyle, müzikleriyle mest eder: Omoide Poroporo. Kaliteli ve aile komedisi olan Tonarino Yamada-kun’u unutmak olmaz elbet.

Miyazaki’nin Tenkuuno Shiro Laputa’sının Kazeno Tanino Nausicaä’sınında yapımcısı olan Takahata’yı kaybetmeseydik; ortağı Miyazaki’nin de daha çok pek değerli eseri ortaya çıkarmasına yardımcı olacağı kesindi. Takahata’nın eserlerinin hepsi, tıpkı Miyazaki’nin eserleri gibi birkaç kez izlenmelidir; her öykücünün kendisine alacağı bolca dersler barındırır.

Hiçbir Animesi Üzmeyen 5 Yönetmen

Shinichiro Watanabe

Tam bir kültür mikseri olan Watanabe’yi anlatmak için iki kelime yeterli olabilir: Cowboy Bebop. Blade Runner: Black Out 2022, Genius Party antolojisindeki Baby Blue, Macross Plus ve Space☆Dandy gibi önemli bilim kurgu anime yapımlarının yönetmeni Watanabe’yi diğerlerinden ayıran ise müziği bir hikaye anlatım aracı olarak kullanması. Watanabe’nin bütün yapımlarında hikaye akışlarının derinliği, heyecanı, gizemi müzikle dengelenir. Mesela Okinawa, hip-hop, günümüz Japonya’sı ve samuray kültürlerini mikslediği Samurai Champloo bu karışımın en güzel örneklerinden biridir ya da caz müzikleri ve karakterleri ile izleyenleri büyüleyen Sakamichi no Apollon da. Zankyou no Terror’un konusuna ve müziklerine ise hiç değinmeyeceğim; en kısa zamanda izleyin ve müziklerini çalma listelerinize de ekleyin lütfen.

Hiçbir Animesi Üzmeyen 5 Anime YönetmeniKunio Katou

Miyazaki’den sonra Oscar’ı evine götüren ikinci anime yönetmeni Katou’dur. Derin bir hikaye anlatmak için upuzun dakikalara gerek kalmadığını kanıtlayan bir hikayecidir. Her yapımında insanı hüzne gark eden gerçeküstü sanatına, dingin ve güçlü karakterlerine rastlamak ve onlara hayran olmak son derece olasıdır. Katou’yu Katou’nun stili ile anlatmak gerekir; onu uzun uzadıya anlayabilmek için de ona Oscar’ı getiren Tsumiki no Ie’sini izleyerek onunla tanışmak gerekir.

Katou’nun yapımlarını kendi içinde sıralayacak olsam; Tsumikino Ie, Aru Tabibito no Nikki, Fantasy, Joukei şeklinde sıralardım.

*”Hiçbir Animesi Üzmeyen 5 Anime Yönetmeni” yazısı YATTAA* e-dergisinin 29.sayısında yayınlanmıştır. Dergiyi okumak için tıklayınız.

 

CEVAP VER

Yorumunuzu giriniz
Adınızı buraya giriniz