Yılbaşı Mucizesinin Anime Edilmiş Hali: Tokyo Godfathers

Sapsarı saçları, masmavi gözleri ile, biraz da ürkütücü bir bebek belirir ekranda ve bebeğin belirmesiyle birlikte vaaz başlar:

“Doğuda bir yıldız gördük,
Bize Tanrı’nın oğlunun doğduğunu söyledi.”

Konuklar açık havada,İsa’nın Doğumu Oyunu’nu izlemektedir ve izleyenlerin çoğunluğu evsizlerden oluşmaktadır. Bu konukların vaazdan daha değerli bulduğu bir şey vardır; oyunun hemen ardından verilecek olan vaaz akşam yemeği. Hana ve Gin, yemek sırası kendilerine geldiğinde sırayı biraz işgal ederler. Çünkü Hana “iki kişilik” yemesi gerektiğini söyler. Bunun üzerine Gin de bir transeksüelin hamile kalmasının imkansız olduğunu belirterek servis yapan kadını şaşırtır. Hana pes etmez ve vücut hareketleriyle “hamile” olduğu konusunda kadına bir şaşkınlık daha yaşatır. Kadının şaşkınlığını lehine kullanan Hana “iki kişilik” yemeği kapar. Bu esnada ekibin üçüncü ve en küçük üyesi de bir çatıdan, aşağıdaki insanlara tükürmektedir. Hepsi bir araya geldiğinde birbirinden bağımsız ama birbirinden ayrı duramayan tipleri hatırlatır. Tıpkı bir aile gibi; geçimsiz, dırdırcı, birbirlerinden sürekli şikayet eden ve ne olursa olsun birbirlerini her zaman koruyan ve kollayan…

İşte Tokyo Godfathers tam olarak böyle görüntülerle başlar ve anime edilmiş karakterleri değil de “gerçek kişiler”i izliyormuşsunuz gibi bir atmoster sunar.Eğer her “yeni” size korkutucu geliyor ve eskilere özlem duyuyorsanız, yılbaşı ruhunu yanıbaşınızda hissettirecek,Satoshi Kon’un en az karmaşık kurguya sahip filmi Tokyo Godfathers’ı izleyebilirsiniz. Hadi gelin, Kon’un 2003 yapımı sıcacık yılbaşı filmini birlikte inceleyelim.

1- Kar Sıcak da Yağarmış

Tokyo Godfathers’ın film renkleri tam olarak yılbaşı paletinden oluşur; kırmızılar, bordolar, yeşiller, griler… Mekanların, mekanlar içindeki ortamların ve ortamlar içindeki karakterlerin bütünleşmesi,sıcak bir filmi izlemenize sebebiyet verir. Gerçekçi mekan çizimleri, gerçekçi karakter çizimleri ve gerçekçi karakter seslendirmeleri Kon’un sinematografisi ile birleşince, animeden çok, tadı gayet yerinde olan bir filmi izlemenize olanak sunar. Her şey o kadar ustaca dengelenmiştir ki; mutluluktan ve hüzünden çıkan gözyaşları birbirine karışır. Gökten tane tane düşen kar, sıcacık eder içinizi. Çünkü o kar “en insan yerlerinize” usulca dokunur.

2- Detaylar, Hikayeyi Hep Tatlandırırmış

İzlediğiniz filmin türü ne olursa olsun eğer iyi bir hikayeye detaylar ince bir işçilikle serpiştirilmişse, filmi daha bir dikkatle izlersiniz ve bir sonraki detayın ne olacağını tahmin ederek beyin jimnastiği de yaparsınız. Bu da sizi “iyi bir izleyici” olmaya iten temel unsurlardan biridir.

Kon’un filmlerini en az birkaç kez izlemek gerekir,bu detayları çözebilmek için. Fakat Tokyo Godfathers’da durum biraz farklı. Kon, sıcacık ve farklı bir aile filmi yapmak istediğinden hikayenin etrafında toplanan detayları çok zarif bir şekilde aktarmıştır: Mesela Hana’nın hikaye başladığında iki kişilik yemeği almasına göz yuman kadının, Hana, Gin ve Miyuki’ye metroda tesadüf ettiğinde Hana’nın kucağındaki bebeği görüp “İki kişilik yemişti” diye şaşırması, akıllara Cervantes’in şu sözünü getirir: “Eğer tabanca sahneye çıktıysa muhakkak kullanılmalıdır.”

Bebeğe konulan “Kiyoko”adının sonradan karşımıza çıkışları da yine şahane detaylar arasındadır. Yani, Kon’un filmlerindeki tüm karakterler ve gözünüze takılan detaylar, bir sonraki detay için sıralarını beklemektedirler.

Kon’un detayları, sadece hikaye akışlarında yoktur; karakterlerin üzerindeki detaycılığı da muazzamdır. Bu detaylar, karakterlerin ana görüntüsünün mim taşı olurlar: Mesela Gin ve Miyuki’nin geçinemeyen baba-kız kavgalarında suratlarında oluşan mimikleri, Hana’nın paytak koşuşu, gülerken ağızlarının çevresinde oluşan çizgileri, ağlarken suratlarının aldığı çirkin şekiller…

Bu arada not düşmekte fayda var: Paprika’nın (Paprika filmi) saçına, Miyuki ilham vermiştir.

3- Sinema, Animasyonla Buluşunca Ortaya Bu Çıkıyormuş

Kon’un çalışma arkadaşları Kon kadar değerli isimlerdir. Bu isimlerden biri de Masashi Andou’dur. Masashi, Kon’un animasyon yönetmenidir. Sinemadaki “görüntü yönetmenliği”nin, animedeki karşılığı Masashi’dir. Masashi; usta animasyon yönetmenliği ile detay sahneleri ve geniş açılı sahnelerdeki detayları ayrılmaz bir şekilde bütünleşik olarak sunar. Masashi’nin yanısıra, Kon’un da Warudo Apatomento Hora filmindeki yönetmenliği, anime filmlerinde de fazlaca işine yaramıştır.

4- Tam Ağlayacak Gibi Olunca Gülünüyormuş da…

Tokyo Godfathers’ın en güzel yanı; kesinlikle dengelenmiş mizahıdır. Öyle abartılı olmayan ve ağırlıklı Hana kaynaklı mizah size hoş vakit geçirecektir. Hana zaman zaman sağ gösterip sol da vuracaktır. İşte o zaman “Biraz önce gülüyordum, bu hüzün de nereden çıktı” diyeceksiniz.

Güldüğüm sahneler çok fazla olsa da özellikle Gin’in dayak yedikten sonra karşısına çıkan meleğin “ambulans mı sihirim mi” diye sorması ve Gin’in verdiği cevaptan sonra meleğin suratının aldığı şekil ve o meleğin aslında kim olduğu akıllı mizah örneklerinden biridir.

5- İnsanlar Birbirlerine Böyle Mucizeler Yaşatabiliyormuş

Kimin kimi kurtardığı, kimin kurban olduğu, kimin suçlu olduğu neredeyse son ana kadar belli değildir ve bu da ayrı bir güzeldir. Küçük bir bebek üzerinden anlatılan aile olma kavramı çok güzel bir sonla izleyiciye aktarılır. Her zaman agresif olan kızımız Miyuki’nin son sahnede ağzından çıkan “Otoosan” kelimesi üzerinizi pamuk bir battaniye gibi örter.


Tokyo Godfathers – Orijinal Adı: Tokyo Goddofazazu東京ゴッドファーザーズ(MAL: 8.32, IMDB: 7.9)

Kategori:Komedi, dram

Konusu: Alkolik ve eski kumar bağımlısı Gin, homoseksüel Hana ve evden kaçan ergen Miyuki. Her şey bu üç evsizin bir araya gelmesi ile başlar. Gin ve Hana, Hana’nın Miyuki’ye hediye edeceği ansiklopedileri bulmak için bir çöplüğe gider ve orada ağlayan bir bebek bulurlar. Başlarda Gin bebeğin polise götürülmesi taraftarı olsa da Hana’nın anne olmak isteğini en azından bir günlüğüne yaşaması için bebeğin kalmasına izin verir. Ertesi gün bebeği polise götüreceklerken Hana bunun kötü bir fikir olduğunu ve bebeğin ailesine ulaştırılması gerektiği fikrini ortaya atar. Tam, Gin bunu nasıl yapacaklarını sorarken, Miyuki çocuğun yanında bulduğu anahtarı gösterir ve o anahtar üzerinden arayışları başlar. Bu arayış bebeğin ailesini bulma arayışından daha çok kendilerini bulma arayışına döner.

Yılbaşı mucizelerine inanan her ruhun en az bir kez izlemesi gereken bir filmdir Tokyo Godfathers.

*Bu yazı YATTAA* dergisinin 22.sayısında yayınlanmıştır.




Translate »