Yasujiro Ozu I Noriko Üçlemesi

yasujiro-ozu

12 Aralık 1903’te dünyaya gelen Ozu, 60 yıllık yaşantısını annesi ile geçirmiş ve evlenmemiştir. Noriko üçlemesi adı verilen filmlerinde de evlendirilmeye çalışan Noriko karakterine baktığımızda yaşantısından kesitler görmek mümkündür. Filmlerinde genellikle aynı oyunculara yer vermesi ve değişik tarzı ile kendisinden sonra gelen sinemacılara ilham vermiştir. Japonlar kendi tarihlerinin en güzel filmini Yedi Samuray (Shichinin no Samurai) olarak görse de, Noriko üçlemesi de hiç yabana atılacak gibi değil.

Noriko üçlemesi demişken isimlerini de yazmadan geçmeyelim.

  • Banshun (Geç Gelen Bahar) – 1949
  • Bakushu ( Erken Gelen Yaz) – 1951
  • Tokyo Monogatari (Tokyo Hikayesi) – 1953

late-spring

İlk film olan Geç Gelen Bahar‘ da Profesör Shukichi Somiya (Chisyu Ryu), kendisini çalışmaya adamıştır ve zamanının çoğunu bu uğurda harcar. Kızı Noriko (Setsuko Hara) ise zamanını ev işleri yaparak geçirir. Bu sıradan, memnun oldukları hayat, dul bir aile dostu Onodera’nın (Masao Mishima) Shukichi’ye kızının evlilik zamanının geldiğini hatırlatması ile başlar. Sonrasında Shukichi’nin kız kardeşi Masa Taguchi (Haruko Sugimura), Shukichi’ye asistanı Hattori’nin (Jun Usami), kızı Noriko için iyi bir eş olabileceğini söyler. Hikaye tam da burada başlar. Kızı Noriko ve Hattori’nin bütün öğlen birlikte bisiklet ile gezdiğini duyan Shukichi, evlilik konusunda Noriko’nun ağzını arar. Fakat umduğunu bulamaz. Çünkü Hattori çoktan nişanlanmıştır. Masa, yeni adaylar aradığı sırada ummadıkları bir biçimde Shukichi, Miva adlı dul bir kadın ile tanışır ve bundan sonrası Noriko’nun babasından ayrı kalma fikrini benimsemeye çalışması ile geçer.

early-summer

İkinci film olan Erken Gelen Yaz, ilk filmde olduğu gibi Noriko’nun yaşının sorulmasıyla başlıyor. Yaşını söyleyen genç kadın, artık evlenmesi gerektiğine dair bir yanıt alıyor Ozu burada aksi istikamette hareket ediyor. Aile ve Noriko adeta yer değiştiriyor. Noriko evlenmek isterken, ailesi zorluk çıkarıyor. Ayrıca ilk filmde damat adayını babasının seçmesine izin veren Noriko, bu defa damat seçme görevini kendisi üstleniyor. Daha cok orta sınıf aile yapısına dikkat çeken Ozu, batılılaşmanın, kendi kültüründen uzaklaşmanın sonuçlarını da ince detaylar ile seyirciye yansıtmaya çalışıyor.

tokyo-story

Üçlemenin son filmi olan Tokyo Hikayesi‘nde, yaşlı Hirayama çiftinin hikayesini anlatır. Hirayama çifti savaş sonrası Tokyo’ya gelir. Fakat kendilerini büyük bir yalnızlığın içinde bulurlar. Pediatri uzmanı olan oğulları acil bir hastaya gider, kızları güzellik salonunu bırakmak istemez. Asıl sürpriz, savaşta ölen oğullarının eşinin ilgisidir. Yani Noriko’nun. Filmde anlatılmak istenen, şu cümle ile özetlenebilir. Kendi çocuklarımız arasında en çok çabalayan sen oldun. Ve aramızda kan bağı bile yok.”

Ozu’nun kendine has tarzından ödün vermediğini gördüğümüz bu üçlemede, Japonya’nın içinde bulunduğu ikilemleri,savaş sonrası batılaşma süreçlerini ve bu süreçte yaşadıkları gel gitleri görmek mümkün. Evlilik, aile, kuşaklar arası ilişkiler Ozu’nun filmlerinin ana temasıdır.

*Bu yazı Japon Sinema E-Dergisinin 9. Sayısında yayınlanmıştır. Dergideki diğer yazıları okumak için tıklayınız.




  • Üçlemeye son filmden başlamışım ben :/ Neyse diğer ikisini de bir an önce izleyip arayı kapatayım. Noriko’ya bayıldım ben çünkü 😍

Translate »