Tanin no Kao | The Face of Another


Japon sinemasının en önemli isimlerinden Hiroshi Teshigahara’nın The Face of Another filmi, geçirdiği bir kaza sonucunda yüzü tanınmayacak hale gelen Okuyama adlı bir adamın, kaza sonrası hayatını sorgulamasını ve benzer yaralarla yaşamak zorunda kalan insanların toplum içinde nasıl ötekileştirildiğini ele almaktadır. Estetik cerrahiye yönelik ciddi çalışmaları olan ve bunu gizlilik içinde yürüten bir psikiyatristin Okuyama için gerçek bir yüzden ayırt etmenin neredeyse imkânsız olduğu bir maske yapması ve bu maskenin karakterimizin belli ölçüde kişiliğini değiştirmesi filmin bilim kurguya açılmasını olanaklı kılmaktadır. Bilim adamının eseri (yarattığı yüz) ile ilişkisi, yeni bir yüze kavuşan bireyin ruhsal açmazları, dönüşümü, bilimsel yaratım etrafında düşündüğümüzde, The Face of Another bilim kurgu tanımıyla örtüşmektedir.


Yönetmen Teshigahara, yüzümüzün ruhumuza açılan bir kapı olduğunu vurgularken, onu kaybetmenin kimliğimizi kaybetmek anlamına geldiğini, böylece de bireyin hem kendisine yabancılaşmasına hem de kendisini toplumdan soyutlamasına yol açabileceğini söylemektedir. Yüzümüzü kaybetmenin duygularımızı ve kişiliğimizi değiştirip değiştirmeyeceği sorusu kadar insanoğlunun ikiyüzlülüğüne de vurgu yapan film, ikinci kısmında yüzü yaralı bir kızı da yan hikâye olarak devreye sokmaktadır. Teshigahara, böylelikle II. Dünya Savaşı sonrası ülkenin toplumsal kimliğini masaya yatırmaktadır. Kobe Abe’nin psikolojik tahlilleri ve oldukça sağlam metni, Teshigahara’nın yönetmenlik becerisi ve kusursuz sinematografisiyle The Face of Another bir klasiğe dönüştürmüştür.



Yıldızlı gecelerin peşinde bir Van Gogh aşığı...


Translate »