Sevginin Vücut Bulmuş Hali I Mamoru Hoshoda Sineması

Mamoru Hosoda

Japon animasyonunda oluşturduğu kendine has diliyle izleyicinin zihninde yer edinen Mamoru Hoshoda, fantastik aile kavramını animasyon film dünyasında en iyi çizen yönetmenlerden. Wolf Children, The Girl Who Leapt Through Time, Summer Wars ve Bakemono no ko ile bizleri fantastik dünyada yolculuğa çıkarmadan önce Hoshoda’yı tanımakta fayda var.

1967 yılında Japonya’nın Toyama kentinde doğan Japon film yönetmeni ve animasyoncu Mamoru Hosoda, Kanazawa Koleji’nde okuduktan sonra bir dönem Toei Animation’da çalıştı. Ayrıca Hosoda, Studio Ghibli tarafından yürütülen Howl’s Moving Castle animasyon film projesinin kadrosunda yer alırken projenin başındaki patronlarla anlaşamaması sebebiyle projeden çekilme kararı aldı. Bu hamlesi onun kendi çalışmalarını yapmaya başlamasında ilk adım oldu.

İlk çalışmalarını One Piece ve Digimon Adventure gibi büyük serilerde çalışarak veren Hosoda, daha sonra sırasıyla The Girl Who Leapt Through Time, Summer Wars ve Wolf Children animasyon filmleriyle medyada büyük yankı uyandırdı. Başarılı çalışmalarının ardından Japon animasyon yönetmeni, 2011 yılında kendi stüdyosu olan Studio Chizu’yu kurarak çalışmalarına buradan devam etmeye başladı. Ve 2015 yılında büyük yankı uyandıran Bakemono no ko filmine imza attı.

Wolf Children 1Wolf Children, Mamoru Hoshoda, 2012

Hoshoda’nın filmlerinde genel olarak çocuklar ‘’dinanizmin kaynağıdır’’ anlayışı hakimdir. Bu konuda bütün filmlerinin dinamik ana karakterleri çocuklardır. Bu çocuklar, etrafındaki yetişkinlere en zor anlarda savaşma-mücadele etme inancı aşılarlar. Wolf Children (Ookami Kodomo no Ame to Yuki) filmindeki Ame ve Yuki karakterleri anneleri olan Hana’ya mücadele etme gücü verirler; yine aynı şekilde Summer Wars filmindeki Kenji karakterinin sanal dünya olan OZ’u tehdit eden unsur karşısında artık pes eden aile büyüklerini ‘’henüz her şey bitmedi’’ diyerek yüreklendirmesi; Bakemono no ko filmindeki Kyuuta karakterinin hocası olan ve hayattan elini eteğini çekmiş olan Kumatetsu’yu liderlik savaşında yüreklendirmesi-mücadele etmesini sağlaması buna verilecek örneklerdendir.

Fantastik aile tablosunu tekrar tekrar animasyon filmlerinde çizen Hoshoda, Wolf Children’da bir kurt insanı seven Hana’nın yarı insan-yarı kurt ailesinin hikayesini gözler önüne sererken, Summer Wars filminde ise OZ adı verilen sanal dünyadaki bir yerel değerleri taşımaya çalışan bir ailenin hikayesini konu alıyor. Bunlara ek olarak Hoshoda son filmi olan Bakemono no ko’da da canavarların yaşadığı fantastik bir dünyadaki aile ilişkilerini konu alıyor. Aile temasını fantastik öğeler çerçevesinde seyirciyle buluşturan Hoshoda’nın sinemasının en belirgin özelliği budur.

Bakemono no ko, Summer Wars, Wolf Children

Öte yandan insanların şefkatlerini, iyi-kötü çatışmasını (yin-yang ikilemi), kültürel değerleri yargılama onun sinemasında öne çıkan öğelerdir. Öyle ki onun fimlerinde bu öğelerden en çok karşımıza çıkan yin-yang felsefesi ve sevgi temalarıdır. Karakterler ve olaylar yin-yang felsefesine kurulurken buna örnek olarak Summer Wars filmindeki OZ dünyasının temel iki koruyucusu yin-yang’dır. Yine Bakemono ko filmindeki Kyuuta ve Ichirouhiko karakterleri bu felsefeye göre kurgulanmıştır. Sevgi temasına bakacak olursak bütün filmlerde gerek ailesel sevgi-saygı gerekse aşk teması daima ele alınmaktadır.

Hoshoda filmlerinin en özel yanı da aşkı ve sevgiyi cinsellikten yalıtarak ele almasıdır. Filmlerinde cinsellik ne olayların akışında gösterilir ne de karakterin yaratılmasında kurgulanmıştır. Filmlerindeki sevgi geleneksel denecek tatta olup sevginin saf halini yansıtmak amaçlanmıştır. Bu açıdan izlerken gerçek sevgi kavramını hissetmek mümkün olmakta.

Hoshoda’nın sinemasının resmini çizdikten sonra kısaca filmlerinin konularından bahsetmek gerekirse:

Bakemono no ko

Bakemono no ko; insanlar dünyasında, babasından boşanan annesinin ölümüyle tek başına kalan 9 yaşındaki Kyuuta’yı akrabaları yanına alıp varis olarak yetiştirmek isterler. Gerçek anlamda hiçbir zaman kendisine ilgi göstermemiş akrabalarıyla yaşamak yerine Ren, evden kaçar ve sokakta yaşamaya başlar. Birgün Kyuuta sokakta Kumatetsu adında birini görür ve onu takip eder, gizli sokaklardan geçtikten sonra gizemli-fantastik canavarlar dünyasında bulur kendini ve maceranın ilk adımını atmış olur.

Summer Wars

Summer Wars; Üniversite öğrencisi olan Natsuki adındaki kız, 90.cı yaşına girecek olan büyükannesine erkek arkadaşını tanıştıracağını söylemiştir. Natsuki, OZ programına yazılım yapan lise öğrencisi olan Kenji’ye hiçbir şey demeden ailesini evine getirir ve ondan üç günlüğüne sevgilisi gibi davranmasını ister. Onu ailesini üniversite öğrencisi, Amerika’da yaşayan biri olarak tanıtır. Ama bu yalan, bir gece yarısı Kenji’nin kendisine gelen yazılım kodunu çözerek mesaj olarak cevaplaması ve OZ sisteminin çökmesine sebep olmasıyla bozulur. Haberlerde aranılan kişi olmuştur, bunun üstüne üstelik gerçek dünyanın düzeni de bozulmuştur.

Wolf Children

Wolf Children; Hana adındaki üniversite öğrencisi olan genç bir kadın Ookami adındaki yarı insan-yarı kurt bir adama aşık olur ve onunla yaşamaya başlar. Çiftin evliliklerinden Ame ve Yuki adında iki çocuğu olur. Bir gün Ookami çocukları için yemek aramak için evden çıkar ve geri gelmez. Merak eden Hana evden çıkar ve Ookami’yi aramaya başlar ve kanalizasyonda eşinin ölü bedenini görür. Çocuklarıyla bir başına kalan kadın şehir ortamında yarı insan-yarı kurt olan çocuklarını yetiştirmek için kırsalda bir kasabaya taşınır ve hayatta kalma mücadeleleri böylelikle başlar.

The Girl Who Leapt Through Time

The Girl Who Leapt Through Time; aynı sınıfta okuyan iyi arkadaş olan Makoto Konno, Chiaki Mamiya ve Kousuke Tsuda sürekli beraber takılan ve zamanlarını çoğunlukla beyzbol oynayarak geçirmektedir. Bu üç arkadaştan Makoto, kimya laboratuarında üstüne düştüğü garip bir nesne sayesinde zamanda sıçrama yeteneğine sahip olur. Yeni keşfettiği gücü sayesinde canı ne isterse yapmaya başlayan Makoto, gücünü kullanıp geçmişini değiştirerek geleceğine yön vermeye çalışır ancak zamanla oynamanın sandığından daha tehlikeli olduğunu ve zamanın kimse için beklemediği fark edecektir.

*Bu yazı Japon Sinema Dergisinin 6. sayısında yayınlanmıştır. Dergideki diğer yazıları okumak için tıklayınız.



20 Mart 1991 ‘de Yomra ‘da doğdu. 2010’da Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümünden Haziran 2014’de mezun olduktan sonra Marmara Üniversitesi Sinema bölümünde Yüksek Lisans yapmıştır. Çalışmaları: Afrika ve Osmanlı Belgeseli projesinde yapımcı asistanlığı, Marmara Medya Merkezi Tasarım Birimi Öğrenci Koordinatörlüğü, İGİAD Gençlik Kurulu Koordinatörlüğü, Avrupa Rüyası Projesi sanat yönetmenliği yapmıştır.