Japonya’da Popüler Hiphop Sanatçıları

1)Scha Dara Parr

Önce acaba heyecan olsun diye assolistleri en sona mı saklasam diye düşündüm. Sonra dedim ki hayır taktik maktik yok bam bam bam. Aslına bakarsanız Scha Dara Parr, sizinle tanıştırmak hususunda sabırsızlandığım bir ekip. Hip-hop demek isyan etmek bir şeylere dedik. Peki bir zamanlar düzen sağlayıcı birileri nasıl Hip-hop yapabilir? İşte bu paradoks içerisinde karşımıza Scha Dara Parr çıkıyor, çünkü grubun tüm üyeleri birer gazi… 1988 yılından bu yana aktif müzik hayatlarını sürdüren Scha Dara Parr , Makoto Koushima, Shinsuke Matsumoto, Yousuke Matsumoto üçlüsünden bir araya geliyor. İlk albümleri 大作戦 (Görevimiz tehlike) 1990 yılında çıkmış (1966) yılında aynı adla yayınlanan diziden alıyor adını. O yıldan bu yana her sene albüm çıkarmışlar neredeyse. Tabi arada istisna atlamalar falan yok değil. Ama asker yaşantılarından kalan o çalışkanlık kanlarına işlemiş. Ha bu arada sahne adlarını belirtmeden geçmeyelim; MCs Bose and Ani, and DJ Shinco… Beastie Boys’u bilirsiniz. Heh işte biraz onların Japonya versiyonu gibiler. Daimi eğlenceli ritimleri ve sözleri onları andırmıyor değil. Bu yönleri sayesinde 90 yılından bu yana hala gençlere hitap edebiliyorlar olsa gerek. Size külliyatlarını iyice bir karıştırmanızı öneririm ancak şunu söylemeliyim ki en bilinen hitleri, 94 yılında çıkan “Kon’ya wa Boogie-Back” olur ve bu şarkıya tatlış mı tatlış Kenji Ozawa eşlik eder.

2)NUJABES

Nujabes hakkında bir şeyler yazarken, çok kalbim kırılıyor. Çünkü çok erken kaybettik. Hem de gerçekten akıllara sığdıramadığımız bir şekilde. 20 yılında Okinawa’da gerçekleşen 7.3’lük depremi biliyorsunuzdur. İşte Jun Seba yani Nujabes aynı gün içerisinde bu depremi atlattıktan yaklaşık 3-4 saat sonra feci bir trafik kazasında, 36 gibi daha gencecik sayılabilecek bir yaşta hayatını kaybediyor. Buradan sonra yazacaklarım tıkanıyor. Büyük sanatçı kişinin, büyük bir zaman sanatına nail olan ölümü… İlk albümünü 2003 yılında çıkaran Nujabes, J-Hip Hop sahnesinin en keyifle dinlenebilen isimlerinden. Çünkü sözlerini anlamasanız bile dans ettiriyor hafif elektronik soslarla. Ayrıca Tribe records’un, Guinness records’un ve  Hyde-out productions’ın sahibiydi. Jazz’a büyük merakı, hip hop şarkılarda Miles Davis sampleları kullanması vs.. Yaşasaydı, eminim daha büyük işler kazandıracaktı veya her zaman yaptığı gibi underground kalmaya devam edecekti bilinmez. Ancak siz onu dinlemeye, ruhunu anlamaya devam edin. Flowers / After Hanabi (Listen To My Beat), Feathers şarkıları benim için özeldir, ancak siz karıştırınız, özel bir şeyler bana geri dönüş yapınız. Unutmadan söylemek istediğim ise Nujabes, modern japon hip-hop sahnesinin temelidir…

3)NORIKIYO

Birazdan hakkında ileri geri şeyler duyacağınız adam, bu iki efsaneden sonra benim kişisel torpilimde buraya geldi. Çünkü ben bu yamuk burunlu adamı seviyorum. Bazı şarkılarından gerçekten nefret etsemde abuk kliplerine bayılıyorum. 37 yaşındaki bu delikanlının çokta köklü bir müzikk geçmiş yok aslına bakarsanız, ilk albümü “Exit” 2007 yılında bizleri selamladı. Bunun öncesinde SD Junksta’yla çalıştı. Yanip pat diye düşmedi ortama. Hızlı sözler, agresif ritimler tanımı bu adamı anlatır. Beşinci albümü Kumo to Doro to Te (Clouds, Mud and Hands)’den yayınlanan Nanika ga Hen (Something’s Strange) patlamasını sağladı ve o gün bugündür en bilinen şarkısı.

4)Stillichimiya

Hiçbir şey anlatmadan evvel şunu söylemek istiyorum. Stillichimiya’nın “Hell Train” isimli şarkılarının klibi gelmiş geçmiş en sayko ve korkunç kliplerinden biei. Hele ki açılış sekansındaki şarkının moduna girip tüyler ürperten bakışlarını bizden esirgemeyen MR.Maru, neyse. Sadece 2 tanecik albümleri olan, undergrorun olmayı seven Big Ben, Dengaryu, MMM , Mr. MaroYoung-G’den oluşan ekip gerçekten bir acayip. İkinci bir klip vakaları ise ズンドコ節 (zundoko-Bushi). İzleyin ne demek istediğimiz anlayacak “Arkadaş bunlar nasıl klip” diyeceksiniz. 2004 yılında ilk albümlerini çıkaran ekip aslında bireysel sanatçılardan oluşuyor. Peki ortak noktaları? 1.Beastie Boys’a bayılmaları 2.Komşu olmaları (komşularınıza dikkat edin) Bir not daha ekleyip bu garip ekibin yanından ayrılacağım “Bizim müziğimi komedi rap” daha önce böyle bir tür duymuş muydunuz? Yaratıcılık bunu gerektirir.

5)RIP SLYME

Bugün burada kendi yaşımda müzisyenlere yer verdim. Ama efsane diyeceksek efsaneler hepsi. Rıp Slyme gibi. 1993 yılında kurulan 1994 yılında debutlarını çıkaran ekip, Japonya’nın çıkardığı en efsane ekiplerden biri. DJ Fumiya, Ilmari, PES, RYO-Z, Su isimli 5 müzisyenden oluşan ekip diğer hip hop insanları gibi solo olarak ta takılıyorlar. Oldukça dolu dolu biz müzik geçmişleri olan Rıp Slyme bu listede ki diğer tüm ekipler gibi dinlenesi. Size herhangi bir şarkılarını önermeyeceğim sevgili okuyucu. Çünkü eşsiz bir külliyatları var.

6)KREVA

Sevgili okuyucu, eğer biraz Japonya’nın müzik dünyasını takip ediyorsanız bu adamı tanımak zorundasınız. Müzisyen kişiliği 2004 yılına kadar prodüktör olarak konuştu. Burger Inn Records ve Pony Canyon’s Knife Edge isimli plak şirketlerini kurdu. Funky Grammar Unit isimli kendi gibi 5 hip hop ilahından oluşan ekiple daha çok biliniyor daha çok. İlk solo albümünü çıkarayım ben dedi en son ve 2004 yılında çıkardı. Bu gibi insanlar daha çok pişmeyi bekliyorlar benim anladığım bu. Ha olay Funky Grammer Unit değil sadece. Bunun dışında 1998 yılında By Phar The Dopest ve 2006 yılında StressFree gruplarında da yer aldı. Yaşayan efsanelerden biri daha… (Kişisel not: kendisi büyük karizmatik adamdır <3)

7) ISSUGİ

Araya biraz güncel isimler tıkıştırmak faydalıdır. Issugi’de onlardan biri. Aslında underground ama bir o kadar değil. Popülaritesi 2011 yılında çıkardığı D.E.R albümüne dayansada onun bir yeraltı sahnesi geçmişi var ve bu sözlerine oldukça yansıyor. Kimi zaman sözleri vahşileşiyor kimi zaman sakin sulara dönüyor, garip bir tip. Ama bu listeye girdiyse bir bildiğimiz vardır sevgili okuyucu.

8) DJ KRUSH

Bu adam bir başka. Neden mi? O sözlerinin yanı sıra sampleları ile de hiphop yapıyor, sample canavarı o. 54 yaşındaki Hideaki Ishi’den her numara var. Hip hop desen var, trip hop desen var, elektronik desen var. Müzik yapmak için doğmuş. Daime üreten beyni devamlı sample üretiyor. 94 yılından bu yana müzik üreten beyninden bizleri mahrum bırakmayan DJ Krush en son eserini bu yılın ilk döneminde bizlere sundu. 94 yılın öncesinde ise Krush Possee isimli bir grubu var. Zaten şuan ki sahne adı da oradan geliyor. Biraz detaya girmeden önce en sevdiğim noktaya pat diye buraya bırakcağım. Dj Krush Türkiye’de konser verdi, biliyor muydunuz? Yıl 2000’de Babylon Jazz festivali’ne ve yıl 2004’te Rock’n Coke’a. Ya sevgili okuyucu, görüyor musunuz vefalılığı, insanlığı (Zerre İngilizce bilmiyor bu arada). Kendimize çeki düzen verip detaylara girip bir sonraki nev-i şahsına münhasır sanatçıya geçmek isterim. Hızlıca başlıyorum; Turntablism akımının öncülerindendir, mistik bir adamdır bu mistisizm albümlerine birebir yansır, bol bol kaotik etnik unsurlar bulabilirsiniz, trip-hop downtempo unsurlarını harmanlar ve Zen albümü Zen’dir, çok sevdiğim Toshinori Kondo’nun da kankasıdır. Söyleyeceklerim bu kadar, hop geçelim.

9) RHYMESTER

Güney Kore müziğini takip ediyorsanız, “Epic High” isimli grubu duymamış olmanız imkansız. İşte Rhymester Japonya’nın Epic High’ı. Tek farkları Güney Koreli olmamaları ve K-Pop akımından beslenmemeleri. Mummy-D, Utamaru, DJ Jin’den oluşan efsane ekibin bir sıfatı var dostlar. 1989 yılından bu yana müzik yapıyorlar ve bu özellikleri ile “Japonya’nın en eski aktif hip-hop grubu” sıfatına nail olmuşlar. 1993 yılından bu yana müzik hayatlarını sürdüren ekip en son albümlerini 2015 yılında çıkardı. Bu süreç içerisinde asi ritimler yerine elektronik alt yapı üzerine yazılan hip-hop sözlere bıraktı. Bir ton şarkıları vardı ama “Still Changing”e bayıldım. Öte yandan çok çalışkanlar. Birlikte yaptıkları işin yanı sıra sürekli bireysel olarakta bir şeyler üretiyorlar bu adamlar. Rhymester dinleyin, dinletin. (Epic High için harcadığınız eforu biraz bu adamlara harcayın be)

10) KİNG GİDDRA

En iyilerle başladık en iyilerle bitirelim değil mi? King Giddra, Japonya’nın dünyada en çok bilinen ekiplerinden. Rhymester ile birlikte Japonya’da hip hop sahnesini yaratanlardır. Tama artık birlikte değiller ama solo olarak takılıyorlar buda tek tesellimiz. 1993 yılında müzik hayatlarına başlayan üçlü, K Dub Shine, Zeebra and DJ Oasis o zamandan grup kariyerlerine son verdikleri 2003 yılına kadar sadece iki albüm çıkarmış. Biri 1995 yılında çıkan Sora Kara no Chikara ve 2002 yılında çıkan Saishuu Heiki. Tabi bu süreçte bir ton single ile sevenleri onlarsız bırakmamışlar. En büyük klasikleri “Bullet of Truth” şarkının adı bile ateş ediyor yahu. Neyse ki onlarda Beastie Boys etkisi görülmüyor (Hallelujah!) ama Public Enemy etkileri seçiliyor. Bunun sebebini ise bir dönemleri Amerika^’da geçirmelerini bağlıyorlarmış. Neyse ne! King Giddra (adını godzilla’dan alıyor) adı gibi J-hiphop sahnesinin krallarından mıdır? Krallarındandır. Dinleyiniz efendim, bolca dinletiniz.

Yazar: Songül Soysal

 



Farklı olan birçok şeyin peşinde... Sanat ve tasarım aşığı.. Soyut/somut her şeyde bir güzellik arayışı içinde olan, gerçeklikle hayal arasında araftaki kişilik...


Translate »