Japon Sinemasında Alternatif Rollerin Usta İsmi I Masayuki Mori

Masayuki Mori

Akira Kurosawa’nın Japon sinemasını dünyaya duyuran filmi Rashomon’undaki Takehiro Kanazawa ve Kenji Mizoguchi’nin Akinari Ueda’nın kısa öykülerinden yola çıkan Ugetsu Monogatari filmindeki Genjurô rolleriyle akıllarda yer eden Masayuki Mori, Japon sinemasının en çok aranılan alternatif yüzlerinden biridir.

13 Ocak 1911’de Japonya’da Hokkaido’nun Sapporo şehrinde dünyaya gelen Masayuki Mori, Japon edebiyatında Meji ve Taishô dönemlerini öykülerinde ve denemelerinde ele almasıyla tanınan yazar Takeo Arishama’nın oğludur. Sanatçı babanın çocuğu olarak doğan Mori, Kyoto Üniversitesinde eğitimini aldıktan sonra sinemaya atılmaya karar verir. Uzun yıllar Akira Kurosawa, Kenji Mizoguchi ve Mikio Naruse gibi önemli yönetmenlerle çalıştıktan sonra 7 Ekim 1972’de (62 yaşında) Tokyo’da vefat eder. Ardında sinema seyircisinin kendisini hatırlayacağı birçok önemli film bırakır.

Masayuki Mori 1

Akira Kurosawa’nın 1945 yapımı Tora no O o Fumu Otokotachi (The Men Who Tread on the Tiger’s Tail) filminde Kamei rolünü canlandırarak sinemaya adım atar. 1945 yılında yapımı tamamlanan filmin gösterimi işgal devletleri tarafından yasaklandı. Film, 1952 yılında işgalci kuvvetler ve Japon Hükümeti arasında imzalanan San Francisco Antlaşması sonrası seyirci ile buluşabildi. Asıl ününü kazanacağı 1950 yapımı Rashomon filmine kadar Akira Kurosawa’nın 1945 yapımı Zoku Sugata Sanshirō (Sanshiro Sugata Part II) ve Kozaburo Yoshimura’nın 1947 yapımı Anjō-ke no butōkai (A Ball at the Anjo House) filmlerinde rol aldı. Masayuki Mori, Anjō-ke no butōkai filmindeki Masahiko Anjô rolündeki performansıyla 1948’de düzenlenen  Mainichi Film Ödüllerinde ‘’En İyi Erkek Oyuncu’’ ödülünü kazandı. İki yıl sonra Akira Kurosawa’nın Rashomon filmindeki haydut saldırısına uğrayan, eşine tecavüz edilip sonrasına öldürülen samuray Takehiro Kanazawa rolüyle izleyicinin aklına kazınarak oyunculuk kariyerinde büyük başarı yakaladı. Bu rolünün ardından 1952’de Kenji Mizoguchi’nin Japonya’nın Guy de Mauppasant’ı olarak görülen Akinari Ueda’nın kısa öykülerinden yola çıkan Ugetsu Monogatari (Tales of the Pale and Silvery Moon after the Rain) filmindeki çömlek ustası olan Genjurô rolüyle artık izleyicinin zihninde iyice yer edinmeyi başarmıştır.

Masayuki Mori 2

Toshiro Mifune, Takashi Shimura gibi oyuncularla birlikte birçok filmde rol alan Masayuki Mori, bu oyuncuların aksine oyunculuğu ile fazla öne çıkmasa da Japon sinemasında alternatif roller için ‘’en iyi ikinci adamlar’’ için aranılan yüz oldu. Rol aldığı filmlerde dengeli ruh haline sahip karakterler ve sıradışı karakterler ile farklı oyunculuk performanslarına imza atmıştır. Alışıldığın dışındaki samuray ve asker tiplemeleri ve zihindeki sınırları yıkan karakterleri canlandırmıştır. Rol aldığı filmler arasında Akira Kurosawa’nın Warui Yatsu Hodo Yoku Nemuru (The Bad Sleep Well, 1960), Mikio Naruse’nin Onna Ga Kaidan Wo Agaru Toki (When A Woman Ascends The Stairs, 1960), Kon Ichikawa’nın Taiheiyo Hitori-Botchi (Alone Across The Pasific, 1963), Mikio Naruse’nin Ani Imôto (Older Brother, Younger Sister, 1953) gibi filmle bulunmaktadır.

*Bu yazı Japon Sinema Dergisinin 7. sayısında yayınlanmıştır. Dergideki diğer yazıları okumak için tıklayınız.



20 Mart 1991 ‘de Yomra ‘da doğdu. 2010’da Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümünden Haziran 2014’de mezun olduktan sonra Marmara Üniversitesi Sinema bölümünde Yüksek Lisans yapmıştır. Çalışmaları: Afrika ve Osmanlı Belgeseli projesinde yapımcı asistanlığı, Marmara Medya Merkezi Tasarım Birimi Öğrenci Koordinatörlüğü, İGİAD Gençlik Kurulu Koordinatörlüğü, Avrupa Rüyası Projesi sanat yönetmenliği yapmıştır.


Translate »