Japon Filmleri Bülteni: Tokyo Sonata

Tokyo Sonata Film

Tokyo Sonata (2008)

Yönetmen: Kiyoshi Kurosawa
Senaryo: Kiyoshi Kurosawa, Max Mannix, Sachiko Tanaka
Oyuncular: Kyōko Koizumi, Yū Koyanagi, Kai Inowaki, Kanji Tsuda, Kōji Yakusho, Teruyuki Kagawa
Müzik: Kazumasa Hashimoto
Gösterim Tarihi: Eylül 27, 2008
Süre: 120 Dakika

Film Hakkında

Klasik, mutlu görünen Japon ailesi Sasakiler, babanın işinden çıkarılması sonunda parçalanıyor. Ailesine karşı utanç içinde olan baba her sabah işe gider gibi giyinip evden çıkıyor. Malesef bu utanç babanın çocukların üstünde aşırı tepkiler vermesine yol açıyor. Piyano çalmak isteyen küçük oğlan ve Amerikan askerisine katılmak isteyen büyük oğlanın dilekleri bardağı taşırıyor. Çocuklar babalarının sözünü dinlememeye başlıyor, ve hatta küçük oğlan okulu bile ekip piyano derslerine gidiyor. Kurosawa klasik, dertsiz, tasasız, rutin yaşam felsefesine sahip Japon ailelerine bu filmle güzel bir eleştiri getiriyor.

Tokyo Sonata filminde de ‘’ie’’ durumuna rastlarız. Klasik Japon aile yapısını tarif eden bu kavram ataerkil düzenin alanıdır. Bu anlamda filmde Sasaki, bu düzenin bozulmasından duyduğu korku ve sıkışmışlıkla çeşitli yollara başvurur ve bireylik özelliğini kaybetmeyle yüz yüze gelir. Arkadaşı Kuroyoshi’nin kızı bu ‘’ie’’ durumunun farkındadır ve babasının durumundan haberdardır. Bu anlamda arkadaşı bu yükü daha fazla kaldıramaz ve intihar eder. Japonya’da intihar ataerkil yapı içinde çıkış bulunamadığı için sıkça başvurulan bir yöntemdir. Eski dönemdeki toplumun en küçük yapı taşı aile anlayışında olduğu gibi bireyin sorumlulukları aileyi kapsar ve aksi yanlış bir durumda aile cezalandırılmış olurdu. Filmde de buna rastlamaktayız. Sasaki’nin arkadaşı Kuroyoshi, ailesiyle birlikte intihar eder ve aileyi cezalandırır.

İkinci Dünya Savaşı sonrası hızlı yapılanma süreci içindeki aile bağlarının zayıflaması durumu Tokyo Sonta filminde de karşımıza çıkar. Filmin avrupa tarzı döşenmiş bir evde yaşayan çekirdek ailenin hikâyesine tanıklık ederken bireyin modern yaşam hızlı akışı içindeki sıkışmışlığına tanıklık ederiz. Bu sıkışmışlığı dar mahalle sokaklar, örümcek ağı etrafı sarmış metro-tren kablolarının gölgesi ve insanın üzerinde yükselen binalar kuşatır. Filmde kültürel değişim etkileri de gözden kaçmaz. Evin en büyük çocuğu Takashi Amerikan ordusuna katılmanın en doğru şey olduğuna inanır. Yine evin küçük çocuğu Kenji ise piyanoya yönelir. Aynı şekilde modern hayatın içinde evin erkeği olan Sasaki ise ataerkil konumunu kaybetmek üzeredir. Bunun baskısını film boyunca yaşamaktadır. Değişen Japon aile yapısının modern hayatta ataerkil yapının bireyleri nasıl zor durumlara sürüklediğini filmde gözlemleriz. Eski olanın modern yaşamda yaşaması zordur. Tıpkı modern hayatın içinde barınamayıp çözümü intihar olarak seçen Sasaki’nin arkadaşı Kuroyoshi gibi. Modern kent yaşamının merkezinde yer alan maddi yaşam, aileyi çökertmesi süreci filmde yansıtılır.

https://www.youtube.com/watch?v=GgXd7JBiXYo



20 Mart 1991 ‘de Yomra ‘da doğdu. 2010’da Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümünden Haziran 2014’de mezun olduktan sonra Marmara Üniversitesi Sinema bölümünde Yüksek Lisans yapmıştır. Çalışmaları: Afrika ve Osmanlı Belgeseli projesinde yapımcı asistanlığı, Marmara Medya Merkezi Tasarım Birimi Öğrenci Koordinatörlüğü, İGİAD Gençlik Kurulu Koordinatörlüğü, Avrupa Rüyası Projesi sanat yönetmenliği yapmıştır.


Translate »