Eiichiro Oda ile Özel Röportaj #4

y8
Eiichiro Oda, manga tarihinde eşi görülmemiş bir başarı kazanan ONE PIECE’in yaratıcısı. Bu başarılı mangaka çalışmalarını nasıl üretiyor? Manganın geleceğini nasıl görüyor?

Bu röportajla Oda’yı yakından tanıyoruz.

Eiichiro Oda 1975 yılında Japonya’nın Kumamoto kentinde doğdu. 1997 yılında SHOUNENJUMP’da  yayınlanan ONE PIECE ile ilk çıkışını yaptı. Oda, şuanda dünya çapında sayısız hayranıyla en popüler mangaka.


default_fcb907f1396c7f1f6d426743b4a5c854

En çok zamanı konu seçimi alıyor.

Popüler bir sanatçı olan Eiichiro Oda çok sayıda renkli illüstrasyon isteği alıyor. Bir yandan renkli illüstrasyonlar yaparken diğer yandan her hafta 19 sayfalık siyah beyaz bir diziyi tamamlıyor. Ama Oda halinden memnun, “Eğlenceli. Çizmek istediğim için mangaka oldum. Renkli illüstrasyonlarda arka plan da dahil olmak üzere her şeyi kendim çiziyorum. Başkasının çizdiği arka planları renklendirmekten nefret ediyorum[gülüyor]”.

Japonya’da manga bir kişi tarafından çiziliyor (Amerika’da ve Hong Kong’ta çoğu manga şirketler tarafından üretiliyor), ama sanatçının zaman ayıramadığı işlemler prodüksiyona yardım eden bir asistan tarafından gerçekleştiriliyor. Haftalık diziye ait siyah beyaz çizimlerde binalar ve manzara gibi arka planları bir asistana bırakmak zorunda kalan Oda, renkli illüstrasyonları kendi isteklerini uygulayabileceği değerli bir şans olarak görüyor.

İşe bir konu seçerek başlıyor. “En çok zaman alan şey neyin çizileceğine karar vermektir. Bu işe bir gün ayırırım. Mevsimi düşünürüm ve insanlara fikir danışırım. Fikirden hoşlanmadıysam canım çizmek istemez. Daha önce çizdiğim bir şeyi tekrar etmekten hoşlanmıyorum. Sadece hoşuma giden fikirleri çizmek istiyorum.”

“Her sayıda çizmeyi istediğim bir sahne olur.” diyor Oda. “Öyküyü bazı yönleriyle bu sahneye doğru ilerleyecek şekilde yaratırım. İllüstrasyonlar için de benzer durum söz konusudur. Çizmek istediğim bir illüstrasyon varsa, onun öncesindeki ve sonrasındaki öyküye ihtiyaç duyarım. Önce, karakterin o duruma itildiklerinde ne yapacaklarını düşünürüm, sonra çizmeye başlarım.”

one-piece

Gerçekten de Oda’nın çizdiği tek bir resimden bile bir öykünün yayıldığını hissedebiliyorsunuz.

“Örneğin, bir kart oyunu sahnesi çiziyorsam, kimin kazandığına, kimin kaybettiğine ve kartların nasıl gittiğine karar veririm. ‘Bu adam kazanıyor, öyleyse şu kadar kartı olmalı’, derim. Her bir karakterin içinde bulunduğu durumu belirlemek hoşuma gider. Ne yaptıklarını bilmiyorsam karakterleri çizemem. Karakterlerin ne düşündüğünü bilmiyorsam yüz ifadelerini de çizemem.”

Öykülerini çizim yapmak için ellerini çalıştırırken düşünüyor.

“Dizinin çizimleri için de aynı şey geçerli. Ellerim çalıştığında beynim de çalışıyor. Aklıma hiçbir fikir gelmese bile çizmeye devam ederim. Karakterlerin yüzlerini sıra halinde çizmeye çalışırım. Sonra onlara ‘Bu hafta ne yapıyorsunuz?’ diye sorarım. O noktada öykü yavaş yavaş gelmeye başlar.”

Renklendirmeden önce her zaman boya denemesi yapıyor.

Konuya karar verdikten sonra planı belirliyor. Oda’nın oldukça kendine özgü bir düzeni var, karakterler üzerinde yakın açıları kullanmasıyla ünlü. “Temel olarak, bu kameranın konumudur. Çizilen bir şey kameranın konumuna bağlı olarak tamamen farklı görünebilir. Anlaşılan ben genellikler kamerayı çok yakına yerleştiriyorum. Aslında hesap yapmıyorum ama sanırım bunu alışkanlık edindim, yapmazsam bir şey eksik kalıyor. Kamera uzaklaştıkça yakındaki figürlerle uzaktakiler neredeyse aynı boyuta geliyor. Yakın figürler çok büyük, uzaktakileri ise gerçekten küçük çizmek istiyorum. Bu yöntem resme derinlik kazandırıyor.”

Plana karar verdikten sonra kurşun kalemle taslak çiziyor ve mürekkepli kalemle üzerinden geçiyor. Son olarak renklendirme başlıyor. Genelde “copic” marka renkli markörler kullanıyor.

“Copic markörlere ek olarak, yakın tarihte ‘holbein’ marka renkli kurşun kalemler  de kullanmaya başladım.” Güzel tonlardaki renkli kalemleri üç katlı bir kutuda sıralı halde duruyor. “150 renk var, ama çoğunu henüz kullanmadım[gülüyor]. Yakın zamanda çizmeye başladığım Edo resimleri için kullanıyorum.”

collage

Hangi renkleri kullanacağına o anda mı karar veriyor?

“Hayır, renkler üzerine çok düşünürüm. Son versiyona başlamaya hazır olduğumda, illüstrasyonun küçük kopyalarını yaparım ve farklı renk kalıplarını denerim. Aşağı yukarı hangi renk kombinasyonlarını kullanacağıma o zaman karar veririm.”

Çok sayıda canlı renk kullanılmasına karşın Oda’nın renkli çizimleri genelde bir şekilde dengeli oluyor.

“Bana kalırsa gölgelerde renk kullanmak için birtakım deneme yapmak iyi bir fikir. Gölge için yeşil alanlarda kırmızı, kırmızı alanlarda ise yeşil kullanın. Zıt renkler üst üste gelince, tüm gölgeler gri görünüyor ve bu resme istikrar kazandırıyor. Bunu bana bir güzel sanatlar mezunu öğretmişti [gülüyor].

Opening-One-Piece-Anime-Wallpaper-hd-free-for-desktops

“Shounen Manga” değişmeyecek.

Manganın geleceğinde nasıl bir değişim öngörüyor?

Oda öncelikle yalnızca “Shounen Manga” ile ilgili olarak konuştuğunun altını çiziyor. “Bir şeyin değişeceğini sanmıyorum. Genç erkek çocukları heyecenlandıran şeyler uzun süredir değişmedi. Çocukken okumayı sevdiğim türde işler ortaya koyabilirsem, onları bugünkü çocukların da seveceğine eminim. Manga dünyasında bazı eğilimlerin değiştiğini elbette hissedebiliyorum… Ama sonuçta manga değişmemeli. Bu eskileri çizmeye devam edeceğim anlamına gelmiyor. Aksine ‘yeniliğe’ ihtiyaç var.”

Değişmeden yenilenmek kulağa çelişkili gibi gelebilir…

“Dünyaya bir ‘korsan mangası’ sunduğum anı asla kaçırmamam gerektiğini söylemek istiyorum; bu daha önce denenmemiş bir konseptti ve okurlar çok beğendi. O an ONE PIECE’i sunduğum andı. Dolayısıyla sanatçıların her zaman yenilikçi, ilgi çekici mangalar yapması gerekli. Buna ‘koruma’ diyebilirsiniz.”

Oda’nın günümüzde Shounen Manga’nın liderlerinden biri olduğunu herhalde kimse reddedemez. Oda alçak gönüllülüğünü samimi bir şekilde koruyor. Konumuna sakin yaklaşıyor ve omuzlarındaki büyük yükü ciddiye alıyor. “Genç erkekler yenilikler getiren sanatçıları seviyor.” diyor. Ve onların giderek artan isteklerini  kaygısızca üstlenerek yoluna devam ediyor.

 

Kaynak: “Discover Manga”



Farklı olan birçok şeyin peşinde... Sanat ve tasarım aşığı.. Soyut/somut her şeyde bir güzellik arayışı içinde olan, gerçeklikle hayal arasında araftaki kişilik...