Çizgiden Televizyon Ekranına Animenin Yapım Yolculuğu

Doğunun Güneşi Japonya’nın çizgi filmi olarak adlandırdığımız anime, her geçen gün giderek daha da ünlü olmakta. 7’den 70’e birçok izleyiciyi ekranları başına kilitleyen bu büyülü dünyanın ‘’animenin’’ yapılış süreci tahminlerin aksine uzun zaman ve emek almakta.

‘’Büyük gözler ve uzun bacaklar’’ karakteristik özellikleriyle Amerikan yapımı çizgi filmlerden sıyrılan animeler, ilk olarak 1908-1910’lu yıllar arasında Fransa ve İngiltere’den Japonya topraklarına gelmiştir. Fransız sanatçı Emile Cohl’un Japon animasyon sanatçıları üzerindeki etkisiyle animeler evrilmiş ve bugünkü haline yol almıştır. Üretilen animelerin geniş kitlelere yayılmasında ve ülke dışına çıkmasında Toei firmasının da büyük katkısı olmuştur.

1930’lu yıllarda ise çıkarılan Film Yasası ile militarist propaganda içerikli ‘’Momotaro-Umi no Shinpei’’ adlı animasyon yapılmıştır. Bu ünlü Japon halk masalı ilk uzun metrajlı Japon animasyonu olmuştur. 1958 yılında ise ilk uzun metraj renkli animasyon olan ‘’Hakujaden’’ yapılmıştır. Bu filmin Berlin, Venedik ve Meksika gibi festivallerde gösterilmesiyle animeler dünyada duyulmaya başlamıştır.

1960’lı yıllara geldiğimizde ise animeler TV dizileri olarak üretilmeye önce Japonya’da daha sonrada diğer ülkelerde gösterilmeye başlanmıştır. 25 yıl içerisinde animeler ulus sınırlarını aşarak uluslararası bir üne kavuşmuştur. Bu üne kavuşan seriler arasında Şeker Kız Candy, Pokemon, Sailor Moon gibi seriler büyük yankı uyandırmıştır.

Herkesin severek izlediği animeler peki nasıl yapılıyorlar? Bu süreci 10 başlık altında incelemek yerinde olacaktır.

Animelerin üretiminde birinci aşama ‘’planlama ve senaryo’’ bölümüdür. Senaryosu yazılan ya da serileştirilmek istenilen manga, roman, öykü gibi eserlerin üretimi için prodüksiyon ekibi bir araya gelerek bir toplantı gerçekleştirirler. Bu toplantıdan ana malzeme olan senaryonun kaç bölüm olacağı, kaç sezon olacağı, karakterleri ve seslendirme gibi teknik konuları belirlenir.

İkinci aşamada, senaryodan yola çıkarak çizimlerle öykünün sahnelemesi yapılır. Yazı halinde olan senaryo kabaca çizgilerle film şeridine dökülür. Anahtar animatör ‘’key animation’’ dediğimiz bu işlemi yönetmenin, bölüm müdürünün direktifleri doğrultusunda yine aynı isimle andığımız teknik eleman gerçekleştirir. Bu sahneleme işleminde kamera hareketleri, karakterler, ses efektleri kabaca gösterilir.

Üçüncü aşamada, key animator tarafından kabaca çizilen bu sahneler düzenlenir. Tek tek anahtar nitelikteki sahneler bütün bir film şeridi oluşturacak şekilde arka arkaya getirilir ve düzenlenir.

Dördüncü aşamada, sahneler arasındaki tutarsızlıklar, çizimsel uyum, içerik düzenlemeleri bölüm müdürünün kontrolünde yapılır. Karakterler, komposizyonlar ve efektler düzeltilir. Bölüm müdürünün onayında geçen sahnelerin fotokopileri çekilir ve sanat bölümüne iletilir.

Beşinci aşamada, çizimi yapılan sahnelerin detaylı olarak çizilerek ‘’cel animasyon’’ (çizimlerin, her saniye için 24 kare geçecek zamanlamayla çizilmesi, renklendirilmesi ve kameraya çekilmesi) işlemi yapılıyor.

Altıncı aşamada, yapılan çizimler ve düzeltmeler kontrol edilerek film şeridinde animasyon zamanlamasını ayarlamak amacıyla çizim sanatçılarına teslim edilir. Bu aşamada animasyon sanatçıları, baş animatör kontrolünde animasyona hareketlendirmeyi verecek bu zamanlama işlemine başlarlar.

Yedinci aşamada, tamamlanan animasyon karelerinin son rötuşları, özel efektleri ve arka planları eklenir. Her çizimin bir kopyası alınarak aydınlatmalı animasyon masasında ana hatlar çizilir, efektler verilir. Gölgeler, çarpışma efektleri, boyamalar yapılır. Ve son olarak da renklendirme işlemi yapılır.

Sekizinci aşamada, çizimi tamamlanan animasyonun tüm sahneleri fotoğraflanır. Saniyede 24 karenin hepsi ayrı ayrı çekilir ve incelenir.

Dokuzuncu aşamada, çizimi tamamlanan animenin seslendirmesinin yapılması için yeniden prodüksiyon ekibi toplantı yapar ve seslendirme sanatçıları belirlenir. Seçilen ses sanatçıları ‘’seiyuular’’ animenin seslendirmesini stüdyoda gerçekleştirirler. Aynı zamanda animedeki ses efektleri için kayıtlar yapılır ve animeye eklenir.

Onuncu ve son aşamada anime 16 mm olarak basılır, video, DVD olarak çoğaltılarak dağıtımcı stüdyo vasıtasıyla dağıtımı yapılır. Bu dağıtımda animenin karakterlerinin figürleri, giysiler, farklı giyilebilir eşyalar vb. satışa sunulur. En önemlisi de anlaşma yapılan TV kanalına animenin gösterim hakları verilerek, animenin izleyiciyle buluşması sağlanır. Ve sonunda anime karşınızdadır.

*Bu yazı Japon Sinema E-Dergisinin 11. sayısında yayınlanmıştır. Dergideki diğer yazıları okumak için tıklayınız.



20 Mart 1991 ‘de Yomra ‘da doğdu. 2010’da Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım bölümünden Haziran 2014’de mezun olduktan sonra Marmara Üniversitesi Sinema bölümünde Yüksek Lisans yapmıştır. Çalışmaları: Afrika ve Osmanlı Belgeseli projesinde yapımcı asistanlığı, Marmara Medya Merkezi Tasarım Birimi Öğrenci Koordinatörlüğü, İGİAD Gençlik Kurulu Koordinatörlüğü, Avrupa Rüyası Projesi sanat yönetmenliği yapmıştır.